پولیپ روده بزرگ چیست



تاریخ انتشار : 1399/10/13 00:04
نویسنده : دکتر محمد تقی صفری فوق تخصص گوارش و کبد در کرج


پولیپ روده بزرگ
بررسی اجمالی پولیپ Colon
- یافتن پولیپ در روده بزرگ یا راست روده اغلب سوالاتی را برای بیماران و خانواده ی آنها ایجاد می کند. اهمیت یافتن پولیپ چیست؟ آیا این بدان معناست که من سرطان روده بزرگ یا راست روده (روده بزرگ) داشته و یا به آن مبتلا خواهم شد؟ آیا پولیپ نیاز به جراحی دارد؟
برخی از انواع پولیپ ها (آدنوم نامیده می شوند) قابلیت سرطانی شدن دارند ، در حالی که برخی دیگر (پولیپ های پلاستیک یا التهاب) عملاً سرطانی نیستند. هنگام بحث در مورد پولیپ روده ی بزرگ ، نکات زیر باید در نظر گرفته شود :
● پولیپ ها شایع هستند (در 30 تا 50 درصد بزرگسالان دیده می شوند)
● همه پولیپ ها به سرطان تبدیل نخواهند شد
● سالها طول می کشد تا یک پولیپ سرطانی شود
● پولیپ ها می توانند به طور کامل و ایمن برداشته شوند بهترین اقدام هنگام یافتن پولیپ به تعداد ، نوع ، اندازه و محل پولیپ بستگی دارد. افرادی که پولیپ آدنوم آنها برداشته شده اند نیاز به معاینه و پیگیری مجدد دارند ، همچنین پولیپ های جدید ممکن است به مرور زمان ایجاد شوند که باید برداشته شوند.

پولیپ ها در مردان و زنان از هر نژادی که در کشورهای صنعتی زندگی می کنند بسیار رایج هستند ، که نشان می دهد عوامل غذایی و محیطی در پیشرفت آنها نقش اساسی دارد. سبک زندگی یکی از عوامل به وجود آورنده ی افراد است که به صورت زیر دسته بندی می شود :
● رژیم غذایی پرچرب
● رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز
● رژیم کم فیبر
● سیگار کشیدن
● چاقی
● از طرف دیگر ، استفاده از آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی و رژیم غذایی با کلسیم بالا ممکن است فرد را در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کند.
● سالخوردگی - سرطان روده بزرگ و پولیپ قبل از 40 سالگی غیر معمول است. نود درصد موارد پس از 50 سالگی اتفاق می افتد ، در مردان احتمال ابتلا به پولیپ نسبت به زنان تا حدودی بیشتر است. بنابراین ، غربالگری سرطان روده بزرگ معمولاً از 50 سالگی برای هر دو جنس توصیه می شود. تقریباً 10 سال طول می کشد تا یک پولیپ کوچک به سرطان تبدیل شود.
● تاریخچه خانوادگی و ژنتیک
- پولیپ ها و سرطان روده بزرگ در نسل های یک خانواده ها دیده می شوند ، این نشان می دهد که عوامل ژنتیکی در رشد آنها مهم است.
هر گونه سابقه پولیپ روده بزرگ یا سرطان روده بزرگ در خانواده باید با یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی در میان گذاشته شود ، به خصوص اگر سرطان در سنین پایین ، در افراد نزدیک یا در چند نفر از اعضای خانواده ایجاد شود. به عنوان یک قاعده کلی ، غربالگری سرطان روده بزرگ در سنین پایینتر در افرادی که سابقه خانوادگی سرطان یا پولیپ دارند ، آغاز می شود.
بیماری های ژنتیکی نادر می تواند باعث ابتلا به سرطان روده بزرگ نسبتاً در اوایل زندگی بزرگسالان شود. پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی و پولیپوز مرتبط با MUTYH باعث پولیپ روده بزرگ می شود. یک سرطان روده بزرگ غیر پلی پوزیتی ارثی یا سندرم لینچ ، خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد ، اما تعداد زیادی پولیپ ایجاد نمی کند. آزمایش این ژن ها ممکن است در خانواده هایی که میزان بالای سرطان دارند توصیه شود ، اما به طور کلی برای گروه های دیگر توصیه نمی شود.


انواع پولیپ های کولون
- متداول ترین انواع پولیپ ها پولیپ های پلاستیک و آدنوماتوز هستند. انواع دیگری از پولیپ نیز در روده بزرگ یافت می شود ، اگرچه این موارد بسیار کمتر مشاهده می شوند و در اینجا بحث نمی شوند.

پولیپ هایپلاستیک
- پولیپ های پلاستیک معمولاً کوچک هستند ، در قسمت انتهایی روده بزرگ (راست روده و روده بزرگ سیگموئید) قرار دارند ، هیچ پتانسیلی برای بدخیمی شدن ندارند و نگران کننده نیستند. تشخیص پولیپ هایپلاستیک از پولیپ آدنوماتوز بر اساس ظاهر در طول کولونوسکوپی همیشه امکان پذیر نیست ، این بدان معناست که پولیپ های پلاستیک اغلب برداشته می شوند یا از آنها نمونه برداری می شود تا بررسی میکروسکوپی امکان پذیر شود.

پولیپ های آدنوماتوز
- دو سوم پولیپ های روده بزرگ آدنوم هستند. بیشتر این پولیپ ها به سرطان تبدیل نمی شوند ، اگرچه توانایی سرطانی شدن دارند. آدنوم بر اساس اندازه ، شکل ظاهری عمومی و ویژگی های خاص آنها طبقه بندی می شود که در زیر میکروسکوپ دیده می شود.
به عنوان یک قاعده کلی ، هرچه آدنوم بزرگتر باشد ، احتمال اینکه سرانجام به سرطان تبدیل شود بیشتر است. در نتیجه ، پولیپ های بزرگ (بزرگتر از 5 میلی متر ، تقریباً 3/8 اینچ) معمولاً به طور کامل برای جلوگیری از سرطان و برای معاینه میکروسکوپی برای پیگیری آزمایش پیگیری می شوند.

پولیپ های بدخیم
- پولیپ های حاوی سلول های سرطانی به عنوان پولیپ های بدخیم شناخته می شوند. درمان بهینه برای پولیپ های بدخیم به میزان سرطان (وقتی با میکروسکوپ معاینه می شود) و سایر عوامل فردی بستگی دارد.
تشخیص COLON POLYP
- پولیپ ها معمولاً علائمی ایجاد نمی کنند اما ممکن است در طی معاینه غربالگری سرطان روده بزرگ (مانند سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر یا کولونوسکوپی) یا پس از آزمایش غربالگری مثبت برای خون پنهان در مدفوع تشخیص داده شوند.

کولونوسکوپی بهترین روش برای ارزیابی روده بزرگ است زیرا به پزشک اجازه می دهد تا تمام پوشش روده بزرگ را ببیند و بیشتر پولیپ های یافت شده را از بین ببرد (گاهی اوقات ، پولیپ های بزرگ باید طی یک روش جداگانه برداشته شوند). در طی کولونوسکوپی ، یک پزشک لوله بسیار نازک و انعطاف پذیر را وارد می کند

تشخیص COLON POLYP
- پولیپ ها معمولاً علائمی ایجاد نمی کنند اما ممکن است در طی معاینه غربالگری سرطان روده بزرگ (مانند سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر یا کولونوسکوپی) یا پس از آزمایش غربالگری مثبت برای خون پنهان در مدفوع تشخیص داده شوند.

کولونوسکوپی بهترین روش برای ارزیابی روده بزرگ است زیرا به پزشک اجازه می دهد تا تمام پوشش روده بزرگ را ببیند و بیشتر پولیپ های یافت شده را از بین ببرد (گاهی اوقات ، پولیپ های بزرگ باید طی یک روش جداگانه برداشته شوند). در طی کولونوسکوپی ، یک پزشک بالینی یک لوله انعطاف پذیر بسیار نازک با منبع نور و دوربین کوچک را وارد مقعد می کند. این لوله در کل طول روده بزرگ (روده بزرگ) پیشرفت می کند.

داخل روده بزرگ یک ساختار لوله مانند است و دارای یک سطح صاف با چین های منحنی است. پولیپ به صورت توده ای ظاهر می شود که به داخل روده بزرگ بیرون می زند . بافت پوشاننده یک پولیپ ممکن است همانند بافت طبیعی روده بزرگ باشد ، یا ممکن است تغییراتی در بافت وجود داشته باشد ، از تغییر رنگ ظریف تا زخم و خونریزی. بعضی از پولیپ ها صاف هستند ("بی حرکت") و برخی دیگر روی ساقه امتداد می یابند ("دمگل").

کولونوسکوپی بهترین آزمایش برای بررسی پیگیری پولیپ است. کولونوسکوپی مجازی با استفاده از فناوری توموگرافی کامپیوتری آزمایش دیگری است که برای تشخیص پولیپ استفاده می شود.

حذف پولیپ COLON
- اگر پولیپ های پیش سرطانی (یعنی آدنوم) قبل از بدخیم شدن (سرطانی بودن) شناسایی و از بین برود ، سرطان روده بزرگ قابل پیشگیری است. با گذشت زمان ، پولیپ های کوچک می توانند ساختار خود را تغییر داده و سرطانی شوند. پولیپ ها معمولاً وقتی از طریق کولونوسکوپی پیدا می شوند ، از بین می روند و این امر احتمال سرطانی شدن آن پولیپ را از بین می برد.
روش
- اصطلاح پزشکی برای از بین بردن پولیپ ها پلی پکتومی است. بیشتر پلی پکتومی ها را می توان از طریق کولونوسکوپ انجام داد. پولیپ های کوچک را می توان با ابزاری که از طریق کولونوسکوپ وارد می شود و تکه های کوچک بافت را جدا می کند ، از بین برد. پولیپ های بزرگتر معمولاً با قرار دادن طناب یا مضراب در اطراف پایه پولیپ و سوزاندن آن از طریق کوتر برقی برداشته می شوند . کوتر همچنین به جلوگیری از خونریزی پس از برداشتن پولیپ کمک می کند.

برداشتن پولیپ دردناک نیست زیرا پوشش داخلی روده بزرگ توانایی احساس درد را ندارد. علاوه بر این ، قبل از کولونوسکوپی داروی آرام بخشی برای جلوگیری از درد ناشی از کشش روده بزرگ تجویز می شود. به ندرت ، یک پولیپ برای برداشتن در طول کولونوسکوپی خیلی بزرگ خواهد بود ، به این معنی که یک عمل جراحی در زمان بعدی مورد نیاز است.

عوارض
- پولیپکتومی بی خطر است اگرچه دارای چند خطر و عوارض بالقوه است. شایعترین عارضه خونریزی و سوراخ شدن سوراخ (ایجاد سوراخ در روده بزرگ) است. خوشبختانه ، این امر به ندرت اتفاق می افتد (از هر 1000 بیمار یک مورد کولونوسکوپی). خونریزی معمولاً می تواند در طی کولونوسکوپی با مکش (اعمال گرما) در محل خونریزی کنترل شود. برای سوراخ شدن گاهی به عمل جراحی نیاز است

پیشگیری از سرطان کولون
کولونوسکوپی پیگیری
- بیماران پس از کلونوسکوپی می بایست باید نتایج تجزیه و تحلیل بافت توسط پاتوبیولوژی را به پزشک خود برسانند .افراد مبتلا به پولیپ آدنوماتوز در معرض خطر ابتلا به پولیپ بیشتر هستند که احتمالاً آدنوماتوز است. 25 تا 30 درصد احتمال وجود آدنوم در كولونوسكوپي تكرار شده وجود دارد كه سه سال پس از پلي پكتومي اوليه انجام مي شود. برخی از این پولیپ ها ممکن است در طول معاینه اصلی وجود داشته باشند ، اما احتمال تشخیص آنها بسیار کم است. پولیپ های جدید دیگری نیز ممکن است ایجاد شده باشند.
پس از برداشتن پولیپ ها ، تکرار کولونوسکوپی توصیه می شود. فاصله زمانی دقیق برای پیگیری بسته به عوامل مختلفی متفاوت است:
● مشخصات میکروسکوپی پولیپ.
● تعداد و اندازه پولیپ ها.
●امکان دیدن روده بزرگ در حین کولونوسکوپی. قبل از کولونوسکوپی به آماده سازی روده برای از بین بردن تمام آثار مدفوع (مدفوع) نیاز است. اگر آمادگی روده به اندازه کافی کافی نباشد ، ممکن است مدفوع در روده بزرگ باقی بماند و دیدن پولیپ های با اندازه کوچک تا متوسط ​​مشکل تر می شود. در این شرایط ، پیگیری کولونوسکوپی ممکن است زودتر از سایر موارد توصیه شود.
● آیا امکان بررسی کل روده بزرگ وجود داشت یا خیر.
افرادی که تحت غربالگری منظم سرطان روده بزرگ قرار می گیرند بسیار کمتر در اثر سرطان روده بزرگ می میرند. بنابراین ، پیروی از دستورالعملهای غربالگری در پیشگیری از سرطان روده بزرگ مهم است.
اقدامات موثر در سبک زندگی
- دستورالعمل های صادر شده توسط یکی از بزرگترین انجمن های پزشکی در ایالات متحده (کالج دستگاه گوارش آمریکا) موارد زیر را نشان می دهد:
● رژیم غذایی داشته باشید که دارای چربی کم و میوه ، سبزیجات و فیبر زیادی باشد
● یک وزن طبیعی بدن را حفظ کنید
● از استعمال دخانیات و مصرف زیاد الکل خودداری کنید



اقوام درجه یک (پدر و مادر ، برادر ، خواهر یا فرزند) فردی که قبل از 60 سالگی مبتلا به پولیپ آدنوماتوز یا سرطان روده بزرگ شده است ،باید مطلع شوند . بنابراین ، اگر فردی مبتلا به آدنوم یا سرطان روده بزرگ شود ، باید اافراد خانواده آگاه شوند.
در حالی که غربالگری پولیپ و سرطان برای همه توصیه می شود (به طور معمول از 50 سالگی شروع می شود) ، کسانی که در معرض خطر بیشتری هستند باید زودتر غربالگری را شروع کنند. بهترین آزمایش برای غربالگری در افرادی که احتمال ابتلا به سرطان آنها زیاد است مشخص نیست ، اگرچه معمولاً آزمایش حساس (مانند کولونوسکوپی) توصیه می شود.

چه افرادی باید از خانواده ی خود برای غربالگری سزطان روده درخواست کنند ؟
● افرادی که دارای یکی از بستگان درجه یک (پدر و مادر بیولوژیکی ، برادر ، خواهر یا فرزند) مبتلا به سرطان روده بزرگ یا نوع پیشرفته پولیپ آدنوماتوز در سن جوانی (قبل از 60 سالگی) یا دو نفر از بستگان درجه یک تشخیص داده می شوند. در هر سنی ، باید غربالگری سرطان روده بزرگ را زودتر شروع کند ، به طور معمول در سن 40 سالگی ، یا 10 سال جوان تر از اولین تشخیص در خانواده آنها ، هر کدام که اولین اتفاق می افتد. غربالگری معمولاً شامل کولونوسکوپی است که باید هر پنج سال تکرار شود.
● افراد مبتلا به بستگان درجه دو (پدربزرگ و مادربزرگ ، عمه یا دایی) یا بستگان درجه سه (پدربزرگ و مادربزرگ یا پسر عموی) مبتلا به سرطان روده بزرگ باید از نظر سرطان روده بزرگ مورد آزمایش قرار بگیرند مشابه فردی با خطر متوسط






#پولیپ روده # بیماری گوارشی # پولیپ colon # هر آنچه باید در مورد پولیپ روده بدانیم #پوليپ #polyp #متخصص معده و روده در کرج #متخصص روده در کرج #فوق تخصص روده #فوق تخصص روده بزرگ #متخصص روده #متخصص معده و روده



ارسال نظرات












نظرات